Transparent
Kom til Kolding

De valgte Eltang ud fra skolens gode ry

Familien Kalbæk valgte at flytte til Kolding Kommune, da gode skoler og daginstitutionerne stod højt på familiens ønskeliste.

Det var ikke tilfældigt at Kenneth og Wicky Kalbæk valgte at flytte til Eltang. Det gode ry om byens skole og daginstitution var altafgørende for familiens valg.

Tidligere boede parret - og sønnerne Jakob og Jesper - i nabokommunen Fredericia. Men da de begge fik arbejde i Kolding Kommune, var det helt naturligt at hive teltpælene op og flytte til Eltang.

“Vi faldt for både huset og området, men specielt også for skolen og børnehaven,” siger Kenneth Kalbæk, der i dag glæder sig over den udvikling, som han allerede nu kan mærke på parrets ældste søn.

“Efter vi er flyttet her til Eltang er der sket noget. Ikke bare på lysten til af gå i børnehave, men helt generelt. Det er en gladere dreng, og vi er rigtigt tilfredse med den forandring, vi har oplevet,” siger Kenneth Kalbæk.

Designpædagogik i børnehaven

Han tror, at udviklingen skyldes den måde og tilgang, som familien oplever i børnehaven. Helt konkret fremhæver han specielt den store støtte, som de oplever i børnehaven.

“Jakob har tidligere haft lidt svært ved at passe sig ind. Nu bliver der taget stort hensyn til ham, og han får al den støtte, han har brug for,” fortæller Kenneth Kalbæk.

Hos Eltang Skole og Børnehave fortæller leder Per Nielsen, at en af årsagerne til familiens gode start kan skyldes det mindset, som hele Kolding Kommune arbejder efter. Designpædagogik hedder det officielt, og det er noget af det, som gør, at man bedre kan rumme alle børn og gøre det til en god oplevelse at gå både i børnehave og i skole.

“Vi arbejder med åbne spørgsmål og åbne udfald. Samtidigt forsøger vi at tage udgangspunkt i det enkelte barns behov,” forklarer Per Nielsen.

Børnehave og skole hænger sammen

I Eltang betyder det også, at man arbejder med en glidende overgang fra børnehave til skole, at man på skolen har lave nomineringer i klasserne, og at man i mange af timerne har to-lærer-ordninger, så alle børn bliver set, hørt og hjulpet.

Samtidigt gør man meget ud af, at børnene allerede fra børnehavealderen føler sig hjemme på skolen. Derfor er børnehaven en integreret del af skolen - på den måde undgår man også, at det bliver en stor omvæltning, når overgangen fra børnehave til børnehaveklasse skal ske.

Det allervigtigste en dog at det er helt godkendt for både børn og voksne at fejle. For de ansatte kan det betyde, at de forsøger nye tilgange, når de søger efter at gøre det til en endnu bedre oplevelse at være barn i børnehaven.

“Det er okay at lave fejl - det er nemlig oftest her, at man lærer allermest,” siger Per Nielsen.

Hos familiens Kalbæk er man enige i, at den tilgang fungerer.

“Vi er meget, meget positive over den start, vi har haft her i Eltang. Det er helt fantastisk,” siger Kenneth Kalbæk.